Kiedyś bardzo popularne, a obecnie już mało kto słyszy o katalogach stron www. Proces katalogowania służył jako pomoc internautom w odnalezieniu danej strony i wpływał na pozycjonowanie stron w sieci.
Użytkownik wchodził do katalogu, wybierał kategorię, która go interesowała i w ten sposób znajdował całą listę stron www w pożądanej kategorii. Treść nie wpływała wtedy na pozycjonowanie stron w Internecie. Inaczej wyglądał proces wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej. Właściciel strony mógł wybrać tzw. mocne katalogi firmowe i zamieścić tam link do swojej, dzięki czemu sztucznie zawyżał pozycjonowanie stron. Niemniej jednak, takie postępowanie wielu właścicieli stron doprowadziło do sytuacji, gdy algorytmy w wyszukiwarkach nauczyły się rozpoznawać oczekujące popularności zachowania. Dzięki temu, występowanie w dużej liczbie katalogów stron zaczęło być rozpoznawane jako spam i działać na szkodę właścicieli.
Obecnie, przy wyborze katalogu SEO należy kierować się kilkoma zasadami, które wzmocnią pozycjonowanie stron, a nie odwrotnie. Po pierwsze, wybór powinien ograniczać się tylko do moderowanych katalogów. Niemoderowane wpływają na ujemne punkty w rankingu. Po drugie, czas trwania katalogu. Im dłużej on istnieje, tym jest mocniejszy. Po trzecie – aktualizacje katalogu, do nieaktualizowanych katalogów, oczywiście, nie ma co dodawać stron.
Szukając dzisiaj katalogów należy pamiętać, że mocne katalogi stron już nie istnieją. Ich siła gwałtownie zmalała po niewłaściwych praktykach właścicieli stron. A dodanie strony do niewłaściwego katalogu zazwyczaj tylko szkodzi właścicielowi.